Parohia Odoreu
Protopopiatul Ortodox Satu Mare
|
|
HRAMUL
“ Sfintii Arhangheli
Mihail si Gavriil”
|
Pr. Flaviu Meghisan
- Paroh -
|
-
Data nasterii 05.06.1977, Rangul
licentiat - debutant
-
Aresa si telefon Parohia Ortodoxa
Romana Odoreu
- Tel: 0261.77.50.11 / 0721.24.96.98
E-mail: FMeghisan@hotmail.com
-
Hramul "Sfintii Arhangheli
Mihail si Gavriil"
-
Data construirii 1823
-
Materialele din care este construita
-din caramida
____________________________________________________________________
Credinciosi –nr.suflete: 2610
Scurt istoric al PAROHIEI ORTODOXE
ROMÂNE din Odoreu
Istoria
localitatii Odoreu se pierde în trecutul îndepartat
, firul istoriei ducând pâna la dacii liberi din
afara granitelor Imperiului Roman.
Viata locuitorilor din localitatea Odoreu , majoritatea români
, deveniti iobagi , era strâns legata de cetatea voivodului
român Menumorut , numita castrum Zotmar de pe malul râului
Somes , care cetate , cu teritoriul aferent, a ajuns ,apoi,
în stapânirea regilor Ungariei si a marilor mosieri
si nobili ca administratori ai acestor teritorii.
Împrejurul zidurilor acestei
mari cetati a Satmarului s-au înjghebat asezari boieresti
, conace sau “curti” numite “dvor”-curte
(în slavona) de unde “udvar”-curte (în
maghiara) si apoi românescul Odoreu.
Prima atestare documentara a localitatii
Odoreu dateaza din anul 1169, într-un document de danie
a regelui maghiar Stefan al III-lea apoi în alte documente
din anii 1216 , 1335 , 1382 , etc , localitatea apartinând
în decursul anilor mai multor mosieri maghiari , fie ca
proprietari sau ca arendasi ai pamântului luate de la
românii care astfel au ajuns în stare de iobagie
, acesti mosieri au fost grofii Bathory , Bethlen , Rakocsi
, Teleki , Wesselemy , s.a..
Asupra localitatii Odoreu si a
locuitorilor sai , în majoritate români , s-au abatut
în decursul veacurilor mai multe calamnitati si nenorociri
ca : inundatii din partea râului Somes , incendii: 1880
si 1907 , epidemii , invazii : tatarii 1241,corvozi istovitoare
pentru”cetate”si pentru mosieri.
Cu toate grelele încercari
ce s-au abatut peste populatia româneasca din
localitatea Odoreu si nu numai
de aici , sentimentul si constinta româneasca au ramas
vii ,populatia româneasca de pe aceste meleaguri aratându-se
sensibila si receptiva la marile evenimente ale maselor românesti
din anii :1784,1848,1918 etc.
Momentele de grea încercare
pentru populatia româneasca din localitatea Odoreu si
din împrejurimi nu s-au manifestat numai pe plan material
ci si pe plan spiritual, religios.
Multa durere si mare framântare
în sufletele credinciosilor ,apartinând cultului
greco catolic ,deci uniti cu Roma papala ,a produs actiunea
perfida, din anul 1912 ca sa amintim numai de cea mai recenta
de ” dislocare’’ a unui numar de 83 de parohii
cu 7225 de suflete de la Eparhiile Gherla si Oradea si alipirii
lor episcopiei maghiare de la Haidudorog (Ungaria) cu scopul
evident de a rupe unitatea româneasca de a o deznationaliza
prin introducerea limbii magiare în biserici si în
scolile confesionale românesti.
Pentru ai face pe români
sa înteleaga marea primejdie , marele patriot si preot
român dr. Vasile Lucaciu , la 2 septembrie 1912 , la invitatia
preotului paroh Victor Anderco , a tinut un înflacarat
discurs în prezenta subprefectului si a jandarmilor unguri.
Anul 1918 a fost pentru poporul
român anul marilor impliniri a nazuintelor de veacuri
. Reîntregirea Patriei prin refacerea unitatii teritoriale
a tuturor provinciilor românesti. Mai ramânea un
mare deziderat : refacerea unitatii religioase . Acest lucru
s-a înfaptuit prin voia lui Dumnezeu si prin dorinta de
unire cu Biserica Mama Ortodoxa în anul 1948.
În Parohia Odoreu , revenirea
în sânul Bisericii Ortodoxe s-a facut în mod
pasnic , firesc , preotul paroh Dumitru Bandiciu , pe care evenimentul
reîntregirii Bisericii la gasit în mijlocul credinciosilor
sai, si-a continuat mai departe activitatea sa pastorala .
Biserica – locas de închinare
si centru al vietii spiritual –religioase ,nu a lipsit
niciodata din mijloculpoporului român.
Biserica parohiala din Odoreu
, cu hramul Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil , este situata
în centrul comunei , lânga soseaua principala care
leaga municipiul Satu Mare de Baia Mare prin localitatea Mediesu
Aurit. Biserica a fost construita între anii 1818-1823
, în timpul pastoratiei preotului paroh Simion Stefan
(1816-1828), este din caramida pe fundatie de piatra , în
plan dreptungiular , 11/23m, cu plafon orizontal din grinzi
si scânduri , cu altarul – absida semicirculara
spre est.
Turnul situat deasupra intrarii
principale a fost terminat în anul 1880 conform inscriptiei
de deasupra intrarii principale , în timpul pastoratiei
preotului Ioan Pop (1845-1888).
În turnul bisericii initial
au existat patru clopote , doua mari si doua mici dintre care
trei clopote au fost scoase si duse în timpul primului
razboi mondial. În prezent în turn sunt trei clopote
.
Biserica, în decursul timpului
,a fost supusa mai multor lucrari de reparare si împodobire.Mentionam
cele mai importante: Iconostas si Amvon din lemn cu icoane pictate
pe lemn si pe tabla în timpul pastoratiei pr. Vasile Anderco
(1910) ,electrificarea bisericii – pr.Vasile Jude (1950-1966).
În timpul pastoratiei aceluiasi preot s-au construit si
bisericile din filiile Martinesti (1956) si Cucu (1957) si s-au
pus banci de stejar în biserica parohiala din Odoreu si
în biserica filiei Berindan.
În timpul pastoratiei preotului
Dragomir Gheorghe (1967-2001) s-au facut deasemenea o serie
de lucrari importante : s-au adus doua clopote noi (de 500 si
400 de kilograme) , s-a realizat pictura interioara în
fresca (1989) pictor Gheorghe Bondoc , a fost retencuita biserica
exterior si data în terasit (1989), s-a construit casa
parohiala (1972) pe locul casei parohiale vechi (1823) , s-a
construit o capela în cimitir cu o arhitectura deosebita
si ctitorita de credinciosul Heres Valentin (1994) si multe
altele.
Actual preot paroh al parohiei
Odoreu este Meghisan Flaviu (2001-) care îsi propune sa
continue opera înaintasilor sai .
Ponderea credinciosilor ortodocsi
din totalul populatiei localitatii Odoreu este de aproximativ
59%, restul de 41% fiind credinciosi apartinand cultelor: reformat
(20%), romano catolic(10%), greco catolic(10%), neoprotestanti(sub
1%).
|