___________________________________________________________________________________
Istoricul Parohiei Ortodoxe Târsot
Noi stim ca partile locuite astazi de Oseni, si de Maramureseni,se
cunosc in istorie cu numele de DAXIA LIBERA.Nu trebuie sa ne mire deloc
faptul ca,dacii liberi civiizandu-se,au intrat in sfera puternica a
civilizatiei romane,care s-a altoit pe trunchiul acestui copac ramura
dacilor liberi.Sub influenta limbi dace,locuitorii care au primit cultura
latina,au facut sa se nasca o seama de cuvinte noi,iar daca o localitate
sau alta inca nu era inchegata,strainii au numit acele locuri,cu expresia
adecvata,potrivita starii in care se aflau ele.
Astfel, fiind vorba de localitatea Tarsolt,acest nume nu i s-a dat de
catre localnici,ci de catre altii,care cunosteau acele locuri si comunitatea
dacilor liberi din acest loc.
Latinii i-au spus pe drept cuvant "terra solutus"care inseamna
pamant liber,tara libera. Din aceasta expresie a derivat "tarsolt",prin
influenta slava,din care romanii care au trait cu ei impreuna,au imprumutat
pe "i",pe "t", si de la popoarele asiatice pe "s".
Astfel,"terra"s-a transformat in "tir" cu eliminarea
lui "a", iar adjectivul latin "solutus" a suferit
si el o schimbare, dupa firea limbii locuitorilor,care tinde mereu la
prescurtarea numelor,devenind astfel "solt" prin eliminarea
lui "u" dintre cele doua consoane si prin contopirea lui "tus"
in "t" pentru pronuntarea usoara."Terra" in "tar"
si "solutus" in "solt" , "Tar+solt"=Tarsolt=tara
libera,pamant liber=Terra solutus.
Localitatea este amintita de istorici doar prin anul 1482,apoi in 1490,1493,cu
numele de "tartolc","Tarsolch" in Csanki si Maksai.
Localitatea este situata in extremitatea de nord-est a judetului Satu-Mare,fiind
din punct de vedere administrativ,comuna cu cateva sate apartinatoare.La
nord se margineste cu Camarzana, la sud cu Trip, la rasarit cu Bixad
si la apus cu Lechinta.Este la o distanta de 66 km de Satu-Mare si la
16 km de orasul Negresti-Oas, relieful localitatii fiind format dintr-o
zona deluroasa,teritoriul ei fiind strabatut de apa Lechincioara si
Mateasa. Locuitorii comunei sunt de religie ortodoxa in proportie de
35,5 % proveniti din greco-catolici din anul 1948 iar restul de 65%
sunt greco-catolici si alte culte .Tarsolt impreuna cu mica localitate
Aliceni care intra in componenta ei si ca filiala din punct de vedere
administrativ bisericesc,numara astazi la 3100 de suflete, dintre care,
88% in Tarsolt si 12% in Aliceni.In anul 1936, conform insemnarilor
din sematismul de Maramures, localitatea avea 1680 de suflete,iar Aliceni
189, in total, 1879,grafic care arata ca in numai 37 de ani,populatia
s-a inmultit cu 1221 de suflete. In anul 1940 erau aici si 137 de suflete,
evrei cu casa de rugaciune.Azi nu mai sunt.
Ocupatia locuitorilor era agricultura si cresterea vitelor,fiind angajati
in Cooperativa Agricola de Productie. O parte, foarte mica,lucrau pe
la BaiaMare in mina, venind doar o data pe saptamana acasa.Ei sunt si
foarte buni cunoscatori in ceea ce priveste exploatarea padurilor, de
aceea multi dintre ei, cu intreaga familie, pleacau in cursul anului
la taiat de paduri,in diferite parti ale tarii, venind acasa pentru
muncile de primavara si la marile sarbatori.
Parohia este veche.Matricolele inregistreaza date despre credinciosii
de aici,abia din anul 1789, din care rezulta care sunt preotii care
au servit in aceasta localitate precum urmeaza:
Pr.Mihail Pop 1789-1815.Matricola este condusa in limba romana cu litere
cirilice.
Pr.Stefan Doros 1816-1827,care conduce Matricolele in limba latina,pana
in acest an.
Pr.Ioanes Ciorba 1827-1832, Matricolele sunt conduse in limba romana
cu litere latine.
Pr.Furesc Iosif 1832-1842.
Pr.Pop Andrei 1842-1849.
Pr.Pop Gheorghe 1849-1852.El conduce matricolele in limba maghiara timp
de un an , pina in anul 1850 , din care an le conduce in limba romana.
Pr.Ioan Darabant 1852- 1865,este bolnav timp de un an.
Din anul 1865 pina in anul 1866,parohia este administrata de mai multi
preoti din jur, fiind vacanta.Ii amintim:Pr. Baziliu Chis din Boinesti,
Pr. Gherasim Mihalca din Bixad,Pr.CorneliuBuda,Pr. Demetrie Buteanu
din Lechinta.
Pr.Iuliu Darabant, fiul lui Ioan Darabant serveste din anul 1867-1872,dupa
ce se face sanatos,apoi urmeaza fiul sau Iuliu Darabant, 1872-1879.
Pr. Antoniu Breban 1879-1884,care are un fiu ce devine preot si canonic
doctor de Roma,canonicul Alexandru Breban de la Baia Mare,care construieste
catedrala din Baia-Mare.
Pr.Alexandru Popu 1884-1886.
Pr.Basiliu Savanyu 1886-1900. Dupa el administreaza cateva luni,pr.Alexandru
Mirisan din Trip, caruia ii urmeaza:
Pr.Eugeniu Dredeanu 1900-1948,care intre timp este ajutat de catre Pr.Vasile
Erdosi in calitate de capelan pana in anul 1942.
Pr.Vasile Erdos 1942-1948.
Pr.George Bolchis 1949-1950 in care an se retrage din preotie si se
angajeaza la carierele de piatra ale CFR-ului la Ilba,de unde apoi se
pensioneaza.
De la aceasta data, au urmat o serie de preoti instabili pe care nu
i-au agreat credinciosii,din cauza incercarii introducerii terminologiei
ortodoxe,"duh","Doamne miluieste",in locul terminologiei
de "spirit" si "Doamne indura-Te spre noi".Astfel,urmeaza
Pr.Paunescu Toma,insa,la acesta i-au spart geamurile si a plecat imediat,apoi
urmeaza Bolghiciu Ioan,Pop Gheorghe,Pop Ioan,Ghinda Eugen,Strambu Vasile,Babici
Ioan,Cristian Vasile,Henciu Iuliu,Groapa Constantin,Hotea Mihai,Bledea
Vasile,care a pastorit 8 ani din anul 1962-1970.Timp de 12 ani,aici
a fost mare zarva,in acest timp s-au perindat,precum se vede,11 preoti,care
luati in medie de timp servit,nici un an n-au pastorit cate unul.
Pr.Pop Vasile 1970-1972
Pr.Pop Vasile 1972-1987
BISERICA PAROHIALA.
Este construita din piatra si din caramida
in anul 1904.In istoria localnicilor se spune,ca au mai existat aici
biserici de lemn.Oamenii vorbesc ca,satul era candva mic,raslesit,fara
de biserica.Numai cei din Lechinta aveau biserica.A venit un preot de
prin partile Maramuresului si s-a dus la preotul din Lechinta ca sa-i
dea o indrumare,sa poata servi si el undeva unde nu sunt preoti.Preotul
l-a urcat pe un delusor si i-a aratat preotului maramuresean,casele
rasletite ale tarsoltenilor.Acest preot s-a dus si a adunat pe acesti
oameni la un loc si ei s-au bucurat de venirea lui.Apoi,au construit
din lemn o bisericuta,pe un deal,la care si azi ii zic oamenii"Dealul
bisericutii",iar la un alt loc,ii spun "tatareasca",deoarece
se spne ca aici au ramas ceva Tatari fugari,catva timp si apoi s-au
retras la Trip si la Bixad,unde azi se intalneste numele de Tatar.Dupa
mai muli ani,bisericuta devine neincapatoare. Dupa alte mai multe desbateri
si lamuriri preotul ii face pe oameni sa se coboare de la deal la vale,sa
defriseze tufisurile sis a construiasca alte case,sa se ocupe mai mult
de agricultura.Se hotaraste construirea altei biserici de lemn, care
este amintita pe la anul 1736 de catre sematismul de Gherla, la pagina
221.Ea a fost construita pe locul unde azi se afla casa parohiala veche.Spun
batrinii ca au adus un stejar foarte gros si a fost pus pe acest loc
ca sa lucreze din el o talpa.Cind oamenii au voit sa-l miste din loc,
dupa doua sau trei zile,orice incercare a fost zadarnica.Ei voiau sa
faca biserica in alt loc.Vazind aceasta minune,au hotarit ca pe acel
loc sa fie biserica,aceasta fiind o aratare de la Dumnezeu.Pe preotul
acelor vremuri,inceputurile secolului al XVIII-lea,il chema-Ion Dradeanu
–spun localnici,nume care a ramas de la om la om,in istoria satului
si care nu se afla ,in acte scrise.
Pe linga biserica, parohia mai are si alte dependinte,casa parohiala
de piatra din anul 1860,si a avut un edificiu scolar pentru scoala confesionala,cladire
din lemn,construita in anul 1904,in anul in care sa construit si biserica.
Nu se cunosc nume de invatatori.
In aceste doua sate ,Tarsolt si Aliceni, au functionat patru scoli generale
si doua gradinite,avind aproape 700 de elevi si 100 de copii de gradinita,copii
fiind instruiti de 31 de cadre didactice.In comuna au functionat doua
camine culturale ,o biblioteca si un cinemtograf.Au mai existat circumscriptie
medico-sanitara,deservita de un medic si cadre medii.Comuna a avut si
doua magazine mixte,si agentie postala.Tarsoltul are astazi peste 700
de de locuinte iar Aliceni are 90 de locuinte.Localitatea este electrificata.
Legatura comunei cu orasul Negresti este asigurata printr-un drum care
pleaca de la Negresti la Tarsolt,iar distanta de la calea ferata ingusta
este de 7 km.
Perspectivele de viitor,care se vor desfasura in sensul imbunatatirii
tuturor conditiilor de viata si aici,vor favoriza, in curand,viata localnicilor
de aici,pentru mai multa comoditate si in ceea ce priveste mijloacele
de deplasare si alte trebuinte.
Din anul 1987,in urma decesului Pr.Pop Vasile,parohia este pastorita
de Pr.Pop Gheorghe 1987-1990.In ianuarie 1990,in urma abrogarii decretului
din 1948 care a indemnat credinciosii greco-catolici la revenirea Bisericii
mama,acestia in mare majoritate,aprox.63% au trecut la cultul greco-catolic
ocupând si Biserica iar preotul in urma unor disensiuni si scandaluri
(abuzuri din partea greco-catolicilor) se transfera in parohia Camarzana.
Trecerea masiva a fost favorizata si de faptul ca din luna august 1990
pana in martie 1991 ortodocsii nu au avut pastor, parohia fiind suplinita
de alti preoti din protopopiat si de la manastirea Bixad,in conditiile
in care catolicii aveau preot.
Din 1991 parohia este pastorita de preot Costin Petru pana in prezent.Dupa
1991 urmeaza o perioada agitata cu certuri in lant incercandu-se plecarea
preotului ortodox pentru a ocupa definitiv biserica si pentru a trece
toti credinciosii la catolici,ceea ce nu se intampla.Astfel,in anii
1992-1994 au loc procese la tribunal,intentate de catolici pentru a
ocupa legal biserica si pentru a o intabula.
Dupa mai multe dezbateri la tribunal,parohia ortodoxa obtine o sentinta
definitiva si irevocabila in urma careia este ocupata cu greu biserica
si casa parohiala dupa mai multe incidente care au culminat cu decesul
unui credincios greco-catolic,fiind arestati si condamnati trei credinciosi
ortodocsi.
In aceasta situatie,cultul Greco-catolic pune temelie unei noi biserici
fiind foarte mult ajutati de biserica catolica universala respectiv
Vatican in scopul prozelitismului religios.
Dupa intabularea bisericii,intrucat biserica este veche,se ia hotararea
de se executa lucrari de impodobire si intretinere.
Astfel in anii 1994-1995 se executa picture in tehnica fresca de catre
pictorul Crisan Dorian din Cluj-Napoca.
Se restaureaza si iconostasul,se scot statuile de pe Sfanta Masa si
se inlocuiesc cu un chivot ortodox,iar pentru ca Taina Spovedaniei se
oficia in altar se amenajeaza o camera de spovedanie.
Se impodobeste biserica cu patru candelabre de portelan aduse de la
Alba-Iulia,se schimba mobilierul vechi in intregime si se executa lucrari
de pardoseala pe care se aseaza covoare.
Sf.Biserica este sfintita in anul 1998 de catre P.S.Sa Iustinian Chira,
episcopul Maramuresului si Satmarului, cu ocazia hramului Sf.M.Mc.Dimitrie.
In anul 2002, se efectueaza lucrari capitale si la casa parohiala,care,
desi nu este veche din anul 1971, avea igrasie iar acoperisul fiind
subred a cedat,fapt pentru care se executa lucrari de intretinere si
imbunatatire a confortului.
In anul 2005,la Sfanta Biserica se introduce curentul trifazic, incercandu-se
un sistem de incalzire electric cu aeroterme care s-a dovedit neeficient,dupa
care se schimba geamurile care erau foarte degradate, cu geamuri noi
cu tamplarie din P.V.C. cu geam termopan, iar apoi se executa o instalatie
de incalzire cu material solid care imbunatateste pe timpul rece atmosfera
de rugaciune din biserica.
Lucrarile au fost executate din donatiile,in exclusivitate, a celor
de 250 de familii de credinciosi ortodocsi,respectiv 35,5% din populatia
comunei,dintre care,ca si in majoritatea parohiilor din Oas si nu numai,
au plecat in occident la lucru in special tineretul,facand posibile
aceste realizari.
In anul 2006,cu ocazia hramului Sf.M.Mc.Dimitrie,in cadrul unei liturghi
arhieresti,P.Sf.Sa Iustin Sigheteanul oficiaza slujba de binecuvantare
a lucrarilor ce au avut loc.
Tot acum se incearca scoaterea statuilor din Sf.Biserica, impodobindu-se
cu trei icoane argintate lucrate la atelierele Patriarhiei,dar fara
succes,parohia fiind in totalitate Greco-catolica pana in 1948,unii
credinciosi,in special cei varstnici,au impiedicat acest demers in repetate
randuri.
Asteptam un moment favorabil, cand cu voia lui Dumnezeu,vom incerca
a le scoate,dorind a aduce in locul lor particele din Sf.Moaste a Sfintilor
pentru a inlocui unele obiceiuri catolice statornice,precum:Calea Crucii,Rozarul
etc.care se face de catre unii credinciosi dupa Sf.Liturghie si Cuvantul
de invatatura,cu frumoasele noastre slujbe ortodoxe :Acatistele sfintilor
nostri rasariteni.
Pentru toate acestea multumim si dam slava Prea Sfintei Treimi celei
de o fiinta nedespartita.
Mai daugam ca in anul 2009 s-au efectuat ample lucrari de reparatie
la acoperisul Bisericii ,schimbandu-se mai multe bucatii de tabla cu
altele noi iar restul a fost vopsita in trei straturi de vopsea.
In Sfanta Biserica s-au mai efectuat lucrari si la clopotnita iar clopotele
au imbunatatite cu un sistem de actionare automat(electric).
In 2012 se introduce apa in Sfantul locas (altar)cu scurgere intr-un
loc curat (bazin)conform randuielilor tipiconale.
Sub aspect liturgic amintim faptul ca ne-am straduit prin cuvintele
de invatatura:omilii si cateheze sa aparam dreapta credinta in fata
prozelitismului care s-a intensificat in ultima vreme;astfel Sfintele
slujbe taine si ierurgii care aveau continut strain randuielilor tipiconale
este in prezent indreptat in procent de 95% iar statuile prezente in
mijlocul bisericii au fost mutate in camera de spovedanie fiind inlocuite
cu doua icoane frumoase grecesti.
De asemenea sub aspect catehetic o atentie deosebita se acorda tinerilor
cu care ne intalnim o data saptamanal si nu numai.
In anul 2011 s-a inceput si o lucrare de imprejmuire a Bisericii, casei
parohiale si cimitirului Bisericii care are o suprafata destul de mare
,lucrarea continuandu-se si in anii urmatori.
Pentru toate acestea multumim si dam slava Prea Sfintei Treimi celei
de o fiinta si nedespartita .
|