inapoi protopopiat

TARSOLT

HRAMUL

“Sf. Dimitrie Izvoratorul de Mir”

 

  • Data nasterii : 08 12 1966
  • Rangul : iconom stavrofor
  • Adresa : Strada Bisericii nr. 500, loc. Târsolt
  • Telefon :0748161208
  • Biserica cu hramul : Sf. Dimitrie, Izvorâtorul de Mir
  • Data construirii :1904
  • Materialul din care este construită biserica :caramida +piatra
  • petru_costin@hotmail.com
  • Numărul credinciosilor :600


Pr. Costin Petru

-iconom stavrofor-

___________________________________________________________________________________

Istoricul Parohiei Ortodoxe Târsot


Noi stim ca partile locuite astazi de Oseni, si de Maramureseni,se cunosc in istorie cu numele de DAXIA LIBERA.Nu trebuie sa ne mire deloc faptul ca,dacii liberi civiizandu-se,au intrat in sfera puternica a civilizatiei romane,care s-a altoit pe trunchiul acestui copac ramura dacilor liberi.Sub influenta limbi dace,locuitorii care au primit cultura latina,au facut sa se nasca o seama de cuvinte noi,iar daca o localitate sau alta inca nu era inchegata,strainii au numit acele locuri,cu expresia adecvata,potrivita starii in care se aflau ele.
Astfel, fiind vorba de localitatea Tarsolt,acest nume nu i s-a dat de catre localnici,ci de catre altii,care cunosteau acele locuri si comunitatea dacilor liberi din acest loc.
Latinii i-au spus pe drept cuvant "terra solutus"care inseamna pamant liber,tara libera. Din aceasta expresie a derivat "tarsolt",prin influenta slava,din care romanii care au trait cu ei impreuna,au imprumutat pe "i",pe "t", si de la popoarele asiatice pe "s". Astfel,"terra"s-a transformat in "tir" cu eliminarea lui "a", iar adjectivul latin "solutus" a suferit si el o schimbare, dupa firea limbii locuitorilor,care tinde mereu la prescurtarea numelor,devenind astfel "solt" prin eliminarea lui "u" dintre cele doua consoane si prin contopirea lui "tus" in "t" pentru pronuntarea usoara."Terra" in "tar" si "solutus" in "solt" , "Tar+solt"=Tarsolt=tara libera,pamant liber=Terra solutus.
Localitatea este amintita de istorici doar prin anul 1482,apoi in 1490,1493,cu numele de "tartolc","Tarsolch" in Csanki si Maksai.
Localitatea este situata in extremitatea de nord-est a judetului Satu-Mare,fiind din punct de vedere administrativ,comuna cu cateva sate apartinatoare.La nord se margineste cu Camarzana, la sud cu Trip, la rasarit cu Bixad si la apus cu Lechinta.Este la o distanta de 66 km de Satu-Mare si la 16 km de orasul Negresti-Oas, relieful localitatii fiind format dintr-o zona deluroasa,teritoriul ei fiind strabatut de apa Lechincioara si Mateasa. Locuitorii comunei sunt de religie ortodoxa in proportie de 35,5 % proveniti din greco-catolici din anul 1948 iar restul de 65% sunt greco-catolici si alte culte .Tarsolt impreuna cu mica localitate Aliceni care intra in componenta ei si ca filiala din punct de vedere administrativ bisericesc,numara astazi la 3100 de suflete, dintre care, 88% in Tarsolt si 12% in Aliceni.In anul 1936, conform insemnarilor din sematismul de Maramures, localitatea avea 1680 de suflete,iar Aliceni 189, in total, 1879,grafic care arata ca in numai 37 de ani,populatia s-a inmultit cu 1221 de suflete. In anul 1940 erau aici si 137 de suflete, evrei cu casa de rugaciune.Azi nu mai sunt.
Ocupatia locuitorilor era agricultura si cresterea vitelor,fiind angajati in Cooperativa Agricola de Productie. O parte, foarte mica,lucrau pe la BaiaMare in mina, venind doar o data pe saptamana acasa.Ei sunt si foarte buni cunoscatori in ceea ce priveste exploatarea padurilor, de aceea multi dintre ei, cu intreaga familie, pleacau in cursul anului la taiat de paduri,in diferite parti ale tarii, venind acasa pentru muncile de primavara si la marile sarbatori.
Parohia este veche.Matricolele inregistreaza date despre credinciosii de aici,abia din anul 1789, din care rezulta care sunt preotii care au servit in aceasta localitate precum urmeaza:
Pr.Mihail Pop 1789-1815.Matricola este condusa in limba romana cu litere cirilice.
Pr.Stefan Doros 1816-1827,care conduce Matricolele in limba latina,pana in acest an.
Pr.Ioanes Ciorba 1827-1832, Matricolele sunt conduse in limba romana cu litere latine.
Pr.Furesc Iosif 1832-1842.
Pr.Pop Andrei 1842-1849.
Pr.Pop Gheorghe 1849-1852.El conduce matricolele in limba maghiara timp de un an , pina in anul 1850 , din care an le conduce in limba romana.
Pr.Ioan Darabant 1852- 1865,este bolnav timp de un an.
Din anul 1865 pina in anul 1866,parohia este administrata de mai multi preoti din jur, fiind vacanta.Ii amintim:Pr. Baziliu Chis din Boinesti, Pr. Gherasim Mihalca din Bixad,Pr.CorneliuBuda,Pr. Demetrie Buteanu din Lechinta.
Pr.Iuliu Darabant, fiul lui Ioan Darabant serveste din anul 1867-1872,dupa ce se face sanatos,apoi urmeaza fiul sau Iuliu Darabant, 1872-1879.
Pr. Antoniu Breban 1879-1884,care are un fiu ce devine preot si canonic doctor de Roma,canonicul Alexandru Breban de la Baia Mare,care construieste catedrala din Baia-Mare.
Pr.Alexandru Popu 1884-1886.
Pr.Basiliu Savanyu 1886-1900. Dupa el administreaza cateva luni,pr.Alexandru Mirisan din Trip, caruia ii urmeaza:
Pr.Eugeniu Dredeanu 1900-1948,care intre timp este ajutat de catre Pr.Vasile Erdosi in calitate de capelan pana in anul 1942.
Pr.Vasile Erdos 1942-1948.
Pr.George Bolchis 1949-1950 in care an se retrage din preotie si se angajeaza la carierele de piatra ale CFR-ului la Ilba,de unde apoi se pensioneaza.
De la aceasta data, au urmat o serie de preoti instabili pe care nu i-au agreat credinciosii,din cauza incercarii introducerii terminologiei ortodoxe,"duh","Doamne miluieste",in locul terminologiei de "spirit" si "Doamne indura-Te spre noi".Astfel,urmeaza Pr.Paunescu Toma,insa,la acesta i-au spart geamurile si a plecat imediat,apoi urmeaza Bolghiciu Ioan,Pop Gheorghe,Pop Ioan,Ghinda Eugen,Strambu Vasile,Babici Ioan,Cristian Vasile,Henciu Iuliu,Groapa Constantin,Hotea Mihai,Bledea Vasile,care a pastorit 8 ani din anul 1962-1970.Timp de 12 ani,aici a fost mare zarva,in acest timp s-au perindat,precum se vede,11 preoti,care luati in medie de timp servit,nici un an n-au pastorit cate unul.
Pr.Pop Vasile 1970-1972
Pr.Pop Vasile 1972-1987


BISERICA PAROHIALA.

Este construita din piatra si din caramida in anul 1904.In istoria localnicilor se spune,ca au mai existat aici biserici de lemn.Oamenii vorbesc ca,satul era candva mic,raslesit,fara de biserica.Numai cei din Lechinta aveau biserica.A venit un preot de prin partile Maramuresului si s-a dus la preotul din Lechinta ca sa-i dea o indrumare,sa poata servi si el undeva unde nu sunt preoti.Preotul l-a urcat pe un delusor si i-a aratat preotului maramuresean,casele rasletite ale tarsoltenilor.Acest preot s-a dus si a adunat pe acesti oameni la un loc si ei s-au bucurat de venirea lui.Apoi,au construit din lemn o bisericuta,pe un deal,la care si azi ii zic oamenii"Dealul bisericutii",iar la un alt loc,ii spun "tatareasca",deoarece se spne ca aici au ramas ceva Tatari fugari,catva timp si apoi s-au retras la Trip si la Bixad,unde azi se intalneste numele de Tatar.Dupa mai muli ani,bisericuta devine neincapatoare. Dupa alte mai multe desbateri si lamuriri preotul ii face pe oameni sa se coboare de la deal la vale,sa defriseze tufisurile sis a construiasca alte case,sa se ocupe mai mult de agricultura.Se hotaraste construirea altei biserici de lemn, care este amintita pe la anul 1736 de catre sematismul de Gherla, la pagina 221.Ea a fost construita pe locul unde azi se afla casa parohiala veche.Spun batrinii ca au adus un stejar foarte gros si a fost pus pe acest loc ca sa lucreze din el o talpa.Cind oamenii au voit sa-l miste din loc, dupa doua sau trei zile,orice incercare a fost zadarnica.Ei voiau sa faca biserica in alt loc.Vazind aceasta minune,au hotarit ca pe acel loc sa fie biserica,aceasta fiind o aratare de la Dumnezeu.Pe preotul acelor vremuri,inceputurile secolului al XVIII-lea,il chema-Ion Dradeanu –spun localnici,nume care a ramas de la om la om,in istoria satului si care nu se afla ,in acte scrise.
Pe linga biserica, parohia mai are si alte dependinte,casa parohiala de piatra din anul 1860,si a avut un edificiu scolar pentru scoala confesionala,cladire din lemn,construita in anul 1904,in anul in care sa construit si biserica.
Nu se cunosc nume de invatatori.
In aceste doua sate ,Tarsolt si Aliceni, au functionat patru scoli generale si doua gradinite,avind aproape 700 de elevi si 100 de copii de gradinita,copii fiind instruiti de 31 de cadre didactice.In comuna au functionat doua camine culturale ,o biblioteca si un cinemtograf.Au mai existat circumscriptie medico-sanitara,deservita de un medic si cadre medii.Comuna a avut si doua magazine mixte,si agentie postala.Tarsoltul are astazi peste 700 de de locuinte iar Aliceni are 90 de locuinte.Localitatea este electrificata.
Legatura comunei cu orasul Negresti este asigurata printr-un drum care pleaca de la Negresti la Tarsolt,iar distanta de la calea ferata ingusta este de 7 km.
Perspectivele de viitor,care se vor desfasura in sensul imbunatatirii tuturor conditiilor de viata si aici,vor favoriza, in curand,viata localnicilor de aici,pentru mai multa comoditate si in ceea ce priveste mijloacele de deplasare si alte trebuinte.
Din anul 1987,in urma decesului Pr.Pop Vasile,parohia este pastorita de Pr.Pop Gheorghe 1987-1990.In ianuarie 1990,in urma abrogarii decretului din 1948 care a indemnat credinciosii greco-catolici la revenirea Bisericii mama,acestia in mare majoritate,aprox.63% au trecut la cultul greco-catolic ocupând si Biserica iar preotul in urma unor disensiuni si scandaluri (abuzuri din partea greco-catolicilor) se transfera in parohia Camarzana.
Trecerea masiva a fost favorizata si de faptul ca din luna august 1990 pana in martie 1991 ortodocsii nu au avut pastor, parohia fiind suplinita de alti preoti din protopopiat si de la manastirea Bixad,in conditiile in care catolicii aveau preot.
Din 1991 parohia este pastorita de preot Costin Petru pana in prezent.Dupa 1991 urmeaza o perioada agitata cu certuri in lant incercandu-se plecarea preotului ortodox pentru a ocupa definitiv biserica si pentru a trece toti credinciosii la catolici,ceea ce nu se intampla.Astfel,in anii 1992-1994 au loc procese la tribunal,intentate de catolici pentru a ocupa legal biserica si pentru a o intabula.
Dupa mai multe dezbateri la tribunal,parohia ortodoxa obtine o sentinta definitiva si irevocabila in urma careia este ocupata cu greu biserica si casa parohiala dupa mai multe incidente care au culminat cu decesul unui credincios greco-catolic,fiind arestati si condamnati trei credinciosi ortodocsi.
In aceasta situatie,cultul Greco-catolic pune temelie unei noi biserici fiind foarte mult ajutati de biserica catolica universala respectiv Vatican in scopul prozelitismului religios.
Dupa intabularea bisericii,intrucat biserica este veche,se ia hotararea de se executa lucrari de impodobire si intretinere.
Astfel in anii 1994-1995 se executa picture in tehnica fresca de catre pictorul Crisan Dorian din Cluj-Napoca.
Se restaureaza si iconostasul,se scot statuile de pe Sfanta Masa si se inlocuiesc cu un chivot ortodox,iar pentru ca Taina Spovedaniei se oficia in altar se amenajeaza o camera de spovedanie.
Se impodobeste biserica cu patru candelabre de portelan aduse de la Alba-Iulia,se schimba mobilierul vechi in intregime si se executa lucrari de pardoseala pe care se aseaza covoare.
Sf.Biserica este sfintita in anul 1998 de catre P.S.Sa Iustinian Chira, episcopul Maramuresului si Satmarului, cu ocazia hramului Sf.M.Mc.Dimitrie.
In anul 2002, se efectueaza lucrari capitale si la casa parohiala,care, desi nu este veche din anul 1971, avea igrasie iar acoperisul fiind subred a cedat,fapt pentru care se executa lucrari de intretinere si imbunatatire a confortului.
In anul 2005,la Sfanta Biserica se introduce curentul trifazic, incercandu-se un sistem de incalzire electric cu aeroterme care s-a dovedit neeficient,dupa care se schimba geamurile care erau foarte degradate, cu geamuri noi cu tamplarie din P.V.C. cu geam termopan, iar apoi se executa o instalatie de incalzire cu material solid care imbunatateste pe timpul rece atmosfera de rugaciune din biserica.
Lucrarile au fost executate din donatiile,in exclusivitate, a celor de 250 de familii de credinciosi ortodocsi,respectiv 35,5% din populatia comunei,dintre care,ca si in majoritatea parohiilor din Oas si nu numai, au plecat in occident la lucru in special tineretul,facand posibile aceste realizari.
In anul 2006,cu ocazia hramului Sf.M.Mc.Dimitrie,in cadrul unei liturghi arhieresti,P.Sf.Sa Iustin Sigheteanul oficiaza slujba de binecuvantare a lucrarilor ce au avut loc.
Tot acum se incearca scoaterea statuilor din Sf.Biserica, impodobindu-se cu trei icoane argintate lucrate la atelierele Patriarhiei,dar fara succes,parohia fiind in totalitate Greco-catolica pana in 1948,unii credinciosi,in special cei varstnici,au impiedicat acest demers in repetate randuri.
Asteptam un moment favorabil, cand cu voia lui Dumnezeu,vom incerca a le scoate,dorind a aduce in locul lor particele din Sf.Moaste a Sfintilor pentru a inlocui unele obiceiuri catolice statornice,precum:Calea Crucii,Rozarul etc.care se face de catre unii credinciosi dupa Sf.Liturghie si Cuvantul de invatatura,cu frumoasele noastre slujbe ortodoxe :Acatistele sfintilor nostri rasariteni.
Pentru toate acestea multumim si dam slava Prea Sfintei Treimi celei de o fiinta nedespartita.
Mai daugam ca in anul 2009 s-au efectuat ample lucrari de reparatie la acoperisul Bisericii ,schimbandu-se mai multe bucatii de tabla cu altele noi iar restul a fost vopsita in trei straturi de vopsea.
In Sfanta Biserica s-au mai efectuat lucrari si la clopotnita iar clopotele au imbunatatite cu un sistem de actionare automat(electric).
In 2012 se introduce apa in Sfantul locas (altar)cu scurgere intr-un loc curat (bazin)conform randuielilor tipiconale.
Sub aspect liturgic amintim faptul ca ne-am straduit prin cuvintele de invatatura:omilii si cateheze sa aparam dreapta credinta in fata prozelitismului care s-a intensificat in ultima vreme;astfel Sfintele slujbe taine si ierurgii care aveau continut strain randuielilor tipiconale este in prezent indreptat in procent de 95% iar statuile prezente in mijlocul bisericii au fost mutate in camera de spovedanie fiind inlocuite cu doua icoane frumoase grecesti.
De asemenea sub aspect catehetic o atentie deosebita se acorda tinerilor cu care ne intalnim o data saptamanal si nu numai.
In anul 2011 s-a inceput si o lucrare de imprejmuire a Bisericii, casei parohiale si cimitirului Bisericii care are o suprafata destul de mare ,lucrarea continuandu-se si in anii urmatori.
Pentru toate acestea multumim si dam slava Prea Sfintei Treimi celei de o fiinta si nedespartita .