ISTORICUL
PAROHIEI ORTODOXE ROMANE
HALMEU
Comuna Halmeu este asezata in partea de NV
a Romaniei pe granita cu Ucraina si la opt kilometri de frontiera cu
Ungaria, in judetul Satu Mare.
In partea de nord este invecinata pe o lungime de cinci kilometri cu
Ucraina cu care este si un punct de trecere a frontierei, in partea
de est se invecineaza cu comuna Turulung, in partea de sud are ca limita
raul Tur iar in vest se invecineaza cu comuna Porumbesti.
Denumirea localitatii: Halmeu, de la Terra Holmy, cum apare in primul
document scris se presupune ca provine din cuvantul „halom”
(halom-ridicatura), si se ajunge prin transformarile: Halom-Halmey-Holmi-Halmii-Halmei-Halmeu.
Izvoare mai precise dovedesc existenta localitatii din anul 1274, an
in care se pare ca s-a format pe aceste locuri o asezare omeneasca stabila.
Pana in anul 1274 localitatea Halmeu a apartinul de localitatea Babesti,
cand stramosul lui Kala Tamas a primit de la regele Ladislau al 4-lea
TERRA HOLMY. De la aceasta data devine Halmeul localitate independenta.
In anul 1218 apare numele localitatii in REGISTRUM VARADIEN.
Intr-un alt document se pomeneste ca regele Carol al Ungariei trimite,
la data de 14 mai 1319 pe Gheorghe, fiul lui Petru din Sasvar pentru
cercetare si deosebirea vechilor hotare ale mosiilor magistratului Ioan,
fiul lui Toma, aflat in comitatul UGOCSA, pentru a le desparti de jur
imprejur de satele regesti.
Date precise nu exista, dar in secolul al 18- lea, venind dinspre est,
pe raza comunei se stabilesc evreii. Este important de mentionat prezenta
lor deoarece aduc schimbari mai ales in viata economica. Practica meserii
de care populatia comunei nu se prea ocupa de exemplu comertul, sunt
mici meseriasi de toate felurile (pantofari, macelari,croitori), ajungand
ca in perioada interbelica in centrul satului Halmeu sa functioneze
banci, restaurante, magazine al caror proprietari era evrei. Au respectat
locuitorii comunei dar nu au legat casatorii, desi copii au frecventat
aceleasi scoli, s-au legat prietenii. Cei care s-au imbogatit au cumparat
terenuri agricole, devenind mosieri. In vara anului 1944 au fost deportati,
astazi neexistand familii de evrei pe raza comunei.
In secolul al 19-lea si inceputul secolului al 20-lea, localitatea Halmeu
a fost centru de plasa apartinandu-i 42 de localitati, avand si judecatorie
locala.
Populatia romaneasca nu este mentionata in referirile existente pana
la Marea Unire a Transilvaniei cu Patria Mama. Cu toate acestea nu exista
indoiala in ce priveste existenta romanilor in aceste tinuturi dar cu
rezervele si obstacolele acelor vremuri.
In anii 1922-1923 se infiinteaza Parohiile Ortodoxa si Greco-Catolica
Romane fiind sustinute material de Statul Roman la insistentele credinciosilor
a caror numar a sporit prin functionarii de la caile ferate, administratie
locala, judecatorie, armata.
Parohia ortodoxa a primit vechea cladire a scolii gospodaresti unde
s-a amenajat o capela si locuinta preotului Constantin Varlan, oficial
primul preot paroh. S-a dorit construirea unei cladiri proprie pentru
a sluji ca lacas de inchinare dar din pricina lipsurilor materiale nu
s-a reusit. Pentru sustinerea parohiei si a preotului din rezerva de
stat a fost improprietarita Biserica cu teren agricol.
In anul 1940 in urma dezlipirii Ardealului de la Tara Mama, Parohia
Ortodoxa si-a suspendat activitatea, mare parte a credinciosilor in
frunte cu parintele Constantin Varlan fiind obligati sa se refugieze.
Toate bunurile au fost expropriate si trecute in proprietatea statului
maghiar.
In anul 1944 Parohia Ortodoxa Romana isi reia activitatea prin revenirea
preotului Constantin Varlan.
In anul 1952 se face un schimb de cladiri intre cooperativa de consum
si Biserica Ortodoxa, aprobat si de sf. Episcopie a Oradiei cu nr.1487/31.07.1952,
prin care se intra in posesia actualei cladiri. Aceasta a fost contruita
in anul 1913 si a avut destinatie de banca aici functionand “Banca
de Pastrare”. Cladirea a fost reparata si partial amenajata pentru
a putea fi folosita ca lacas de cult, avand initial un hol central si
de o parte si cealalta birouri. In anul 1965 au fost demolati peretii
despartitori de la ultimele doua incaperi care erau la intrare marindu-se
spatiul pentru biserica. Intre anii 1985 si 1989 s-au facut modificari
pentru ca acesta cladire sa primeasca un aspect exterior asemanator
unei biserici traditionale construindu-se un turn si un pridvor si schimbandu-se
acoperisul din placi de azbociment cu acoperis din tabla. De asemenea,
la interior s-a modificat tavanul care initial era drept iar acum este
semiboltit. S-au impodobit peretii cu pictura in tehnica fresco, a fost
realizat iconostasul sculptat din lemn de stejar cu icoane pictate in
ulei. Intre anii 1992 si 2003 a fost ridicata si finisata casa parohiala
in curtea bisericii.
Preotii slujitori ai acestei biserici au fost
Pr.Constantin Varlan 1922-1947
Pr.Maries Tiberiu 1947-1953
Pr.Gheorghe Pavlov 1963-1965
Pr.Gheorghe Miclaus 1965-1967
Pr.Riederer Edmund 1967 (aug-dec) suplinitor
Pr.Panaitescu Nicolae 1967-1972
Pr.Ciobanescu Vasile 1972 (ian-iul) suplinitor
Pr. Dragomir Tudor 1972-1992
Actualul paroh este din 20.03.1993 Pr. Dragos Marius Georgel.
Credinciosii parohiei sunt urmasii bastinasilor la care s-au adaugat
de-a lungul timpului credinciosi veniti din Turt, Camarzana, Batarci,
Comlausa si alte sate invecinate care s-au mutat in Halmeu in cautarea
unui loc de munca si a unor resurse de supravietuire mai sigure. O parte
dintre ei sunt angajati la firmele de transport pe calea ferata altii
au angajamente la firmele de import si transbordare a marfurilor, in
administratie si Politia de frontiera. Majoritatea insa se ocupa cu
agricultura in special cu legumicultura. Din cauza conditiilor materiale
precare foarte multi tineri sunt plecati in strainatate si majoritatea
revin doar in scurte vizite, perspectivele de repatriere fiind limitate
deoarece si-au intemeiat familii cu care s-au integrat in spatiul unde
si-au gasit de munca. Efectele acestui fenomen se vede in scaderea natalitatii,
imputinarea numarului de cununii savarsite in parohie, cresterea mediei
de varsta a credinciosilor.
Credinciosii ramasi acasa frecventeaza Sfanta Biserica, se achita de
indatoririle care le au fata de ea, raspund pozitiv la apelurile pentru
sustinerea ei precum si a altora.
Pr.Dragos Marius
_______________________________________________________________________________________
|